Test af nye løsninger og servicetilbud er vigtige, da fejl og mangler kan opdages tidligt i processen. Men hvad gør man når tiden er knap, budgettet stort set ikke-eksisterende, og man allerede har udnyttet alle man kender til tidligere tests?

Man går på LinkedIn og finder sine testpersoner!

  • Det er let og hurtigt at finde kompetente testpersoner: Efter 10 timer havde jeg 12 henvendelser, hvoraf 6 passede på målgruppen
  • Det er nemt at screene folk: Har de den rigtige baggrund, det rigtige job, kompetencerne osv.?
  • Det er gratis, og du slipper for at involvere et rekrutteringsbureau
  • Folk er motiverede og ærlige

Hvad blev testet? Opstarten på et online demo flow: Er besøgende i stand til at downloade et pc-baseret analyseværktøj, installere det og gennemføre en tutorial? Har vi formået at skabe en begejstring for produktet?

Hvor lang tid tog det? 12 dage fra opslaget gik live, til at alle havde gennemført test + interviews

Hvordan blev testpersonerne hvervet? Med et 5 linjer langt opslag i en lukket LinkedIn gruppe (ca 1700 medlemmer)

Inden du går i gang

1. Gør det attraktivt at deltage i testen, tilbyd rødvin, gavekort el.lign.

2. Gør testen overskuelig, kan den f.eks. udføres hjemmefra? Hvor lang tid tager det?

3. Vælg den ”rigtige” LinkedIn gruppe. Gå efter grupper med kvalificerede medlemmer der passer på din målgruppe, så undgår du at spilde tid på ikke-relevante henvendelser

4. Hurtig opstart: Når du har fundet en kvalificeret testperson skal han/hun kunne gå i gang med det samme. Nyhedens interesse forsvinder hurtigt, og jo længere tid der går, jo sværere er det at få dem til at gennemføre test og interviews.

5. Undgå forvirring omkring testforløbet: En test består af flere velafgrænsede trin: Opstart, info, selve testen, feedback. Sørg for at næste trin hele tiden er tydeligt kommunikeret: Hvornår går testen i gang, hvad skal de teste, hvor finder de spørgeskemaet, hvornår skal de deltage i telefoninterviews osv.

6. Et spørgeskema øger kvaliteten af dit opfølgende interview. Stil lette spørgsmål der ikke kræver for meget refleksion, benyt svarmuligheder med 1 til 5 ranking, og stil opklarende spørgsmål i interviewet. “Du gav tutorial’en 2 ud af 5 – hvad gjorde den fik 2?”

Der er mange gode grunde til at teste

Der er stor forskel på at læse om hvordan andre har opbygget en test, til selv at stå med sine resultater. Mændgen af feedback kan virke overvældende, vær derfor opmærksom på hvad du ønsker at teste for, ikke hvilket produkt/service du ønsker at teste.

  • Du opdager uhensigtsmæssigheder (og fejl) du har stirret dig blind på
  • Du finder ud af hvor lidt der skal til førend folk giver op – dit flow indeholder langt flere potentielle show stoppers end du aner
  • Du får indblik i de spørgsmål folk sidder tilbage med efter dit flow, og kan nemmere forberede ”next steps”
  • Du bliver klar over hvorfor folk vælger dit produkt fra (eller til). Vælger de det fra, sørg for at det er af de rigtige grunde

Hvordan var testen bygget op?

1. Opslag går live på LinkedIn i lukket indkøber-gruppe: Interesserede henvender sig via mail og InMail. Testpersonerne udvælges.

2. Indledende mail med forslag til tidsplan samt forklaring af testforløbet sendes:

  1. Download program fra vores website, gennemfør denne tutorial
  2. Svar på et online spørgeskema lige efter testen (10 spørgsmål)
  3. 20-30 min interview med udgangspunkt i spørgeskemaet
  4. De modtager Barolo

3. Testperson melder tilbage via mail eller InMail: Hvornår ønsker de at teste + hvornår ønsker de at blive ringet op til interview (helst ikke senere end 12 timer efter testen)

4. Online spørgeskema i Google Forms. Testpersonen modtager link til spørgeskema. (Google forms er gratis, nemt og samler alle besvarelser i et spread sheet, overvej også TypeForm.)

5. Interviews optages på smart phone Brug én smart phone med en god højtaler til interviewet, en anden til at optage. Man kan optage og tale på den samme, men den anden metode er mere ”fool proof”. Test at det virker – der er mange dårlige apps derude.

6. Feedback til LinkedIn gruppen. (Hvis du får et godt resultat, så del det!) Jeg blev opfordret af en testperson til at give offentligt feedback til hele LinkedIn gruppen. Som han sagde: ”Jeres produkt er supergodt og relevant for mange i denne gruppe. Måske skal du offentliggøre dine testresultater, så andre kan se vi synes det er et godt værktøj”

Dette sidste punkt havde jeg ikke overvejet i min planlægning. Ønsker du at offentliggøre resultater, bør du give testpersonerne mulighed for at svare på et eller flere spørgsmål du nemt kan omsætte til en god salgspointe!