2-dage som Social Media Manager på konferencen Design Matters 2015. Superfede oplæg fra UX designere hos MailChimp, AirBnb, BBC, Skype og cool startup’s som Clue.
Her finder du alle tips & how to’s jeg benyttede mig af som SoMe på konferencen.

Skærmbillede 2015-10-01 kl. 22.51.13

Udgangspunktet: Facebook, Instagram & Twitter

Facebook-siden DesignMatters har været live siden juli. Et par dage inden konferencen satte jeg en Twitter– og en Instagram-konto op i konferencens navn. Instagram fungerede uden problemer, Twitter derimod …

Ny Twitter konto –> dine posts bliver ikke vist under jeres hashtag! Twitter har en algoritme hvor de tjekker hvorvidt kontoen er ny/potentiel skadelig … derfor blev mine tweets ikke vist når man søgte på vores hashtag, og vores deltagere havde svært ved at finde dem!

Learnings

  • Begynd at tweete mindst en måned før din konference, så du fremstår som en legitim konto
  • Endnu bedre: Genbrug din Twitter konto fra år til år. Jeg startede med brugernavnet Designmatters15, og har nu ændret det til Designmattersdk. Links og referencer bibeholdes.
  • Vises dine tweets ikke selvom du bruger det korrekt hashtag, så “@”-nævn dine speakers i dem! Deres følgere skal nok retweete dine tweets. Vi fik det store reach pga vores speakers, særligt David Bailey fra BBC.

Tweeting før event – spred budskabet
Dine speakers vil elske at dele dit indhold før konferencen starter, det fungerer som promovering af både dem og dig. Brug det!

Tweeting under event’en
Hav listen over dine speakers twitternavne klar, så kan du nemt tilføje dem i dit tweet. Indsaml de rigtige firmahashtags –> dropdown i Twitter er mangelfuld, og du kan først validere når du har publiseret.


 Hvor langt nåede vi på 3 dage?

#uxconfcph blev tweetet 146 gange, og indgik i 89 posts på instagram med 517 likes, optalt 1. okt dvs. aftenen efter konferencen stoppede.

Vi nåede ud til:
  • 193.433 på Twitter
  •   11.615 på Instagram
Begge dele målt i “reach” = sum of all users mentioning your brand handle + the sum of their followers .. tænk for mange vi kunne være noget ud til, hvis vi var startet en måned før!

Faldgruber mellem platformene

Er du usynlig? Fortæl dine deltagere at konferencen er på Twitter, Facebook, Instagram. Giv dem og andre en god grund til at følge dig/like dine sider, udlov præmier og VIP-info.

Hashtags og brugernavn(e) Vælg ét hashtag og ét brugernavn på tværs af alle platforme. Det gør det lettere for både dig og dem der prøver at finde dig.

SoMe på din mobil: Sørg for at sætte din konference-Instagram konto op så den linker til din Facebook-konference-side og din twitter for auto-posting. Test at det virker!

Direkte Facebook posts skal ske fra din pc/mac – mobil virker ikke: Man kan ikke poste som “konferencen” fra sin mobil (Samsung i dette tilfælde), men man kan fra en computer. Ipads er ikke testet.

StavekontrÅl – efter publicering af posts. Du kan redigere opslag på Facebook og Instagram, men ikke på Twitter. Her skal du slette og re-oploade.

Mails og promovering til deltagere? Brug Mailchimp. Det er bare smartere.